CASE STUDY

Wdrożenie funkcjonalności umożliwiającej integrację z usługą mojeID

CASE STUDY

moje ID Kasa Stefczyka

WPROWADZENIE

WPROWADZENIE

Cyfrowa bankowość rośnie w siłę. Z tego powodu, banki na całym świecie coraz bardziej inwestują w rozwój cyfrowych kanałów komunikacji z klientami, aby sprostać ich rosnącym oczekiwaniom. W związku z chęcią podążania za duchem czasu Kasa Stefczyka, największa w Polsce Spółdzielcza Kasa Oszczędnościowo-Kredytowa zwróciła się do firmy Aplitt z propozycją rozpoczęcia nowego projektu.

Zakres wieloletniej współpracy został poszerzony o wytworzenie oraz wdrożenie funkcjonalności umożliwiającej integrację z usługą mojeID. Jest to narzędzie, dostarczane przez KIR, potwierdzające tożsamość w usługach komercyjnych oraz publicznych.

Krok 1 Wybór usługi: użytkownik na stronie Dostawy Usługi (DU) wybiera interesującą go usługę, która umożliwia skorzystanie z mojeID;

KROK 2 Wybór Dostawcy Tożsamości (DT): Użytkownik wybiera mojeID jako potwierdzenie tożsamości, a następnie z listy dostawców tożsamości wybiera Kasę Stefczyka;

KROK 3 Logowanie do serwisu transakcyjnego DT: Następuje przekierowanie do bankowości elektronicznej Kasy Stefczyka, za pomocą której Użytkownik loguje się do systemu;

KROK 4 Sprawdzenie poprawności danych i zatwierdzenie wniosku: Po zalogowaniu do serwisu Użytkownik sprawdza poprawność danych, zaznacza oświadczenia i zgody na przekazanie danych a następnie zatwierdza wniosek;

KROK 5 Przekazanie danych do Dostawcy Usługi (DU): Zaszyfrowane dane Użytkownika i potwierdzenie tożsamości zostają bezpiecznie przekazane do DU za pośrednictwem usługi mojeID świadczonej przez KIR;

KROK 6 Powrót na stronę internetową DU: Następuje automatyczne wylogowanie z serwisu transakcyjnego Kasy Stefczyka i przeniesienie na stronę internetową Dostawcy Usługi, gdzie następuje realizacja usługi.

KLIENT

KLIENT

Spółdzielcza Kasa Oszczędnościowo-Kredytowa im. Franciszka Stefczyka powstała w 1993 roku, stanowiąc alternatywę dla rozwiązań, takich jak kredyty gotówkowe czy pożyczki przez Internet. Firma posiada placówki stacjonarne na terenie całej Polski. Oferuje też usługi przez Internet. Oprócz usług finansowych Kasa Stefczyka realizuje także projekty z zakresu edukacji finansowej, skierowane do dzieci, młodzieży i dorosłych.  

WYZWANIE

WYZWANIE

Kasa Stefczyka stanęła przed wyzwaniem zapewnienia swoim klientom bezpiecznego uwierzytelnienia tożsamości, a przy tym zachowania łatwości obsługi całego procesu.

Jednym z głównych wyzwań, z jakimi zetknięto się przy wdrożeniu, było zapewnienie bezpieczeństwa procesu autoryzacji klienta. Wymagało to implementacji zaawansowanych algorytmów uwierzytelniających, które były w stanie skutecznie identyfikować klientów i zabezpieczać ich dane przed nieautoryzowanym dostępem. Dodatkowo, trzeba było zadbać o to, aby nowa usługa była łatwa w obsłudze oraz aby klienci byli w stanie bez problemu korzystać z niej bez konieczności odwoływania się do pomocy technicznej.

ROZWIĄZANIE

ROZWIĄZANIE

W Aplitt zaplanowane zostały prace programistyczne, obejmujące wdrożenie środowiska integracyjnego jak i produkcyjnego. I etap obejmował wdrożenie dla usług komercyjnych, a II etap dotyczył usług publicznych.

Oprócz tego przeprowadzono testy developerskie, zapewnione zostały wszelkie analizy w zakresie bezpieczeństwa, a także koordynowano cały przebieg projektu. Natomiast Kasa Stefczyka zajęła się przede wszystkim koordynacją prac związaną z formalnościami niezbędnymi do nawiązania porozumienia z KIR.

ETAPY INTEGRACJI Z MOJEID

ETAPY INTEGRACJI Z MOJEID

  • Prace programistyczne.
  • Zbudowanie bezpiecznego połączenia z KSKOK lub KIR (w zależności od ustaleń Kasy).
  • Wdrożenie środowiska integracyjnego.
  • Wdrożenie środowiska produkcyjnego.
  • Przeprowadzenie testów developerskich, funkcjonalnych, UAT, akceptacyjnych.
  • Wsparcie Kasy w procesie obligatoryjnej certyfikacji.
  • Zestawienie środowiska testowego/integracyjnego i przeprowadzenie testów: developerskie, funkcjonalne, UAT.
  • Analizy w zakresie bezpieczeństwa.
  • Wytworzenie bezpiecznego połączenia z KSKOK.

REZULTAT

REZULTAT

Kasa Stefczyka pojawiła się na liście tzw. dostawców tożsamości w systemie mojeID. Wdrożenie funkcjonalności umożliwiło członkom Kasy realizację formalności drogą elektroniczną, które dotychczas wymagały osobistego uwierzytelnienia danych. Dzięki integracji z usługą mojeID Członkowie Kasy nie muszą udawać się, np. do urzędu, ubezpieczyciela, dostawcy energii, placówki medycznej, czy firmy telekomunikacyjnej, żeby sfinalizować umowę lub podpisać wymagane dokumenty.

“SKOK to pierwsza niebankowa instytucja w tym gronie. Co warto podkreślić, wdrożenie praktycznie od razu objęło także dostęp do węzła krajowego, dzięki czemu klienci instytucji mogą logować się na stronach urzędowych, m.in. ePUAP, Internetowe Konto Pacjenta, biznes.gov.pl, praca.gov.pl, jak również uwierzytelnić się w procesie zakładania Profilu Zaufanego.” – Rafał Klimski, Kierownik Projektu w Departamencie Rozwoju Oprogramowania w Aplitt

ZDANIEM KLIENTA

“Współpraca z firmą Aplitt po raz kolejny okazała się niewątpliwym sukcesem. Razem opracowaliśmy nową usługę uwierzytelnienia, która spełnia najwyższe standardy bezpieczeństwa, a jednocześnie jest wygodna i łatwa w obsłudze. Zespół ich specjalistów był z nami na każdym etapie, pomagając zrozumieć wszystkie aspekty biznesowe i techniczne. Dzięki temu wdrożenie usługi MojeID przebiegło sprawnie i zgodnie z naszym harmonogramem. Klienci szczególnie chwalą sobie eliminację konieczności zapamiętywania wielu haseł i danych logowania, co przekłada się na szybszy proces logowania. Zdecydowanie polecamy Aplitt jako partnera w realizacji innowacyjnych rozwiązań w dziedzinie bezpieczeństwa cyfrowego.”

Marta Juścikowska, Starszy Specjalista ds. Wdrożeń, Kasa Stefczyka

YouTube player