Po co mojej firmie monitoring IT
Czego tak naprawdę Klient wymaga od dostawcy systemu monitoringu? Większość z nich oczekuje braku przestoju w wykupionej usłudze, dlatego każda firma rekomenduje rozwiązania oparte na HA (High Avalibility), czyli wysokiej dostępności. A co jeśli to za mało? Błąd w poprawnym działaniu redundantnej usługi np. awarię klastra serwerów bazodanowych po nieoczekiwanym restarcie jednego node’a pełniącego rolę „master”. Klient martwi się, że ma nieaktualne dane w aplikacji, bądź całkowicie nie ma możliwości pracy na systemie.
Z tego artykułu dowiesz się:
Od czego zacząć inwestycję w bezpieczeństwo
Administrator IT, naprawiający taką awarię, musi przejrzeć wszystkie możliwości jakie się wydarzyły, by znaleźć, a następnie wyeliminować problem. Taka czynność zajmuje bardzo dużo czasu, a przez to firma, dla której Administrator IT świadczy usługi, naraża swój wizerunek względem swojego Klienta lub przyszłych Klientów. Powyższy proces może przyspieszyć rozbudowany monitoring Infrastruktury IT.
Jako specjalista ds. monitoringu rekomenduję w takim przypadku weryfikację dostępności protokołu ICMP pomiędzy serwerem aplikacyjnym a klastrem bazodanowym, dostępność otwartych i koniecznych do komunikacji portów w systemie) sprawdzanie dostępności wszystkich nodów klastra oraz monitoring serwera bazodanowego, który pełni rolę „master” w klastrze. Dzięki takim informacjom, administrator szybko potrafi namierzyć przyczynę awarii, co zdecydowanie skraca czas naprawy, minimalizuje czas reakcji, a SLA zostaje zachowane. Usługa sprzedana Klientowi zostaje szybko przywrócona do działania, a wizerunek firmy pozostaje zachowany.
Zarejestrowanych mamy 1 mln użytkowników. I dla celów symulacyjnych przyjmijmy, że w ciągu 10 min co dziesiąta osoba kliknie w reklamę.
1 000 000 / 10 = 100 000 (ilość użytkowników klikających w reklamę w ciągu 10 min)
100 000 * 0,10 zł = 10 000 zł (zysk z uzyskanych reklam w ciągu 10 min). Nagle ma miejsce nagła sytuacja, gdzie jeden z serwerów traci połączenie z bazą danych.
Obsługa awarii bez systemu monitoringu
Co piąty użytkownik nie ma połączenia z bazą danych, co powoduje brak możliwości zalogowania się do naszej strony.
10 000 zł / 5 = 2 000 zł (straty w ciągu 10 min z powodu awarii).
Administrator bez monitoringu musi zweryfikować poprawność działania każdego z pięciu serwerów, co wydłuża czas awarii nawet do kilku godzin! A to zwiększa poniesione przez firmę straty pieniężne do bardzo dużych wartości!
Dzięki zaawansowanemu monitoringowi administrator jest w stanie szybko namierzyć problem na konkretnym serwerze. System monitorowania bezpośrednio wskaże, na którym z serwerów jest problem z dostępnością bazy danych i jest w stanie naprawić problem w ciągu kilku minut.
Który system monitoringu wybrać
Obecnie na rynku jest bardzo dużo oprogramowań służących do monitorowania infrastruktury IT: Nagios, Prometeus, IBM Tivoli, itp. Jednym z nich jest wykorzystywany przez firmę Aplitt, najpopularniejszy na świecie system Zabbix, z którego mamy wielu certyfikowanych profesjonalistów i ekspertów.
Podziel się treścią: