Czego nie wiesz o awariach infrastruktury IT

Przestoje, niezależnie od tego, czy są planowane, czy nie, stanowią jedno z największych wyzwań dla firmy ze względu na koszty i inne wywoływane problemy.

Czy liczba przestojów w firmach maleje 

Przestoje planowane to okresy, w których firma lub zakład produkcyjny decyduje się celowo wyłączyć część lub całą produkcję na określony czas. W celu konserwacji, napraw i przeglądów; wprowadzania zmian w procesach produkcyjnych – nowych urządzeń czy technologii; szkoleń pracowników, czy nawet rozwiązania problemu nadprodukcji i optymalizacji kosztów. W każdym razie planowane przestoje dają technikom szansę na ich monitorowanie i kontrolę – odbywają się prawie zawsze poza godzinami szczytu, w weekendy i święta, często równolegle z tymczasowym obejściem i odroczeniem zadań, które nie są pilne.

Nieplanowane przestoje, czyli po prostu awarie to już zupełnie inna historia. Powodowane przez niezamierzone okoliczności bywają nieobliczalne i to zarówno pod względem przyczyn jak i poniesionych przez firmę kosztów.

Średnio, w stosunku do przestojów planowanych, awarie kosztują o 35% więcej za minutę. I nie chodzi tylko o utratę spodziewanych w czasie awarii przychodów. W grę wychodzą też dane, narażone na utratę czy uszkodzenie, koszty wtórne, takie jak wydatki na pracę bezczynnych pracowników oraz prawne i regulacyjne konsekwencje niedostępności usług o znaczeniu krytycznym dla klientów, pracowników i innych interesariuszy.

A jeśli myśleliście, że liczba i koszty przestojów w firmach maleją to byliście w błędzie. Przeciętny zakład produkcyjny doświadcza miesięcznie aż 20 nieplanowanych przestojów, czyli o sześć więcej niż dwa lata temu*. 

*na podstawie danych firm z listy Fortune Global 500

Ile kosztują awarie w 2022 roku 

Według badań Siemens „Prawdziwe koszty przestoju 2022”:

Koszty awarii w firmach z listy Fortune Global 500 to aż 11% ich rocznych obrotów, o 8% więcej niż dwa lata temu. Roczny koszt przestoju wynosi 129 milionów USD, czyli 65% więcej w porównaniu z ostatnim badaniem przeprowadzonym w latach 2019-2020.

Chociaż awarie zdarzają się wszystkim organizacjom, koszty przestojów mogą się różnić w zależności od wielu czynników. Wg badań Siemens koszt straconej godziny waha się obecnie od średnio 39 000 USD do ponad 2 mln USD w zależności od branży.

Najwyższe koszty awarii ponosi branża motoryzacyjna. W latach 2019 – 2020: 1,3 mln USD, dwa lata później już 2 mln USD. W branży paliwowej tempo wzrostu awarii jest jeszcze wyższe – w tym samym okresie koszty awarii wzrosły dwukrotnie do prawie 500 tys. USD. Inne branże wysokiego ryzyka to m.in. bankowość i finanse, opieka zdrowotna, produkcja, media i komunikacja.

Dlaczego dochodzi do awarii 

Dlaczego w ogóle dochodzi do przestojów? A jakie są najczęstsze ich przyczyny? Okazuje się, że absolutnym zwycięzcą w tej kategorii są problemy z siecią.

Dlaczego? Żyjemy w świecie, w którym więcej organizacji niż kiedykolwiek w sposób naturalny przenosi swoje IT do chmury. Środowiska chmurowe oferują korzyści, takie jak elastyczność i skalowalność, są również bardziej dynamiczne i złożone, przez co tradycyjne rozwiązania w zakresie ochrony danych stają się zwyczajnie nieskuteczne.

Podsumowując – technologie chmurowe i hybrydowe mogą zarówno pomóc w zapobieganiu awariom, jak i wprowadzić nowe potencjalne ryzyka. Jakie?

  1. Korzystając z technologii chmurowych, firmy często są zależne od dostawcy usług. Jeśli dostawca doświadczy awarii, może to wpłynąć na infrastrukturę usługobiorcy.
  2. Złożone infrastruktury są w dużym stopniu narażone na błędy w konfiguracji, których konsekwencją może być awaria.
  3. Wprowadzenie chmur i hybryd może wiązać się z nowymi zagrożeniami bezpieczeństwa, takimi jak ataki hakerskie czy naruszenia danych.
  4. W technologiach hybrydowych konieczne jest zapewnienie prawidłowej integracji pomiędzy lokalnymi systemami a rozwiązaniami chmurowymi.
  5. I wspomniane już błędy ludzkie. Wdrażając nowe technologie, firma musi skutecznie zarządzać procesem zmiany, aby uniknąć konfliktów i nieadekwatnych procedur.

Jakie inne przyczyny awarii wskazały firmy w 2022 roku?

Jak podaje Acronis w Globalnym raporcie Cyber Protection Week 2022 ponad jedna trzecia (36%) przypadków przestojów jest powodowana przez cyberataki. Ich liczba ciągle rośnie – o 93% tylko w pierwszej połowie 2021 roku.

Przestoje nie zdarzają się wyłącznie z powodu czynników zewnętrznych. Często są konsekwencją błędów popełnianych przez osoby znajdujące się najbliżej infrastruktury. Szacuje się, że to właśnie błąd ludzki był przyczyną 40% poważnych przestojów w ciągu ostatnich trzech lat (wg Uptime Institute). Ale jakie to błędy? W dużej mierze te proceduralne — albo personel ich nie przestrzega, albo są nieadekwatne do rzeczywistych procesów.

Jak przeciwdziałać awariom

Chociaż nie można całkowicie wyeliminować przestojów, można zmniejszyć ich dotkliwość. Poprzez odpowiednie rozwiązania, które zmniejszają zakłócenia w działalności biznesowej i zwiększają dostępność infrastruktury informatycznej.

Tymczasem monitorowanie infrastruktury informatycznej w czasie rzeczywistym, nawet w branżach, które należą do tych o największej skali, złożoności i wymaganiach jest możliwe z wykorzystaniem bezpłatnych narzędzi takich jak ZABBIX.

Z ZABBIX monitorujesz setki tysięcy parametrów infrastruktury informatycznej, niezależnie od jej złożoności, rozproszenia, liczby urządzeń i producentów monitorowanych urządzeń, liczby baz danych i obsługiwanych aplikacji. Tylko wtedy masz pełną kontrolę nad swoją infrastrukturą. A to wszystko w jednym centrum dowodzenia.

W ZABBIX możesz monitorować cała rozproszoną architekturę swojej firmy albo oddzielnie poszczególne oddziały. ZABBIX stale sprawdza, czy na serwerach dostępny jest ruch sieciowy, który jest niezbędny do działania całej usługi i wymiany danych między systemami. Jeżeli jakiś port nie odpowiada, monitoring o tym informuje. Monitoruje również obciążenie na ruchu sieciowym, wysycenie pamięci czy procesora. A Ty Konfigurujesz panele zarządcze i administracyjne dopasowane do Twoich potrzeb. W raportach z Grafany widzisz przejrzyście to, co ma rzeczywisty wpływ na stabilność pracy Twojej infrastruktury.

Pomyśl o prewencji. Zapraszamy do kontaktu. Porozmawiajmy o tym,  jak rozwiązać problem przestojów w Twojej firmie.

Źródła:

Acronis (March 2022). Acronis Cyber Protection Week Global Report 2022
Atlassian. Calculating the Cost of Downtime
Check Point Software Technologies Ltd. Cyber Attack Trends: 2021 Mid Year Report
Forrester (August 2019). The Real Costs of Planned and Unplanned Downtime
IDC (January 2021). IDC’s Worldwide State of Data Protection & DR Survey
IDC (July 2021). Ransomware Study: Where You Are Matters
Ponemon Institute (January 2016). Cost of Data Center Outages
Security.org (May 2019). Public Awareness of Major Data Breaches
Uptime Institute (June 2022). 2022 Outage Analysis Report
×

Mamy nadzieję, że lektura tego tekstu sprawi Ci przyjemność.

Jeśli chcesz, byśmy pokazali Ci jak to narzędzie sprawdzi się w Twojej firmie, po prostu zarezerwuj rozmowę.

Summary
Monitoring IT ZABBIX a przestoje w firmach
Article Name
Monitoring IT ZABBIX a przestoje w firmach
Description
Dzięki Zabbix w wersji 6.4 zarządzanie konfiguracją Zabbix będzie łatwiejsze! Możesz zautomatyzować zarządzanie użytkownikami Zabbix, a po aktualizacji natychmiast zsynchronizujesz zmiany w konfiguracji w całym środowisku. Zabbix 6.4 zawiera też nowy zestaw szablonów i ulepszeń do monitorowania różnych usług chmurowych AWS i Azure.
Author
Publisher Name
APLITT. Human Face of IT
Publisher Logo

Podziel się treścią:

Zostaw kontakt, aby dowiedzieć się więcej!

    Potrzebujesz wsparcia? Skontaktuj się z nami!

    Imię i nazwisko*:
    Firma*:
    Telefon*:
    E-mail*:
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych wskazanych w formularzu w celu dostarczenia mi aktualności, informacji handlowych i marketingowych dotyczących produktów i usług z oferty Aplitt sp. z o.o., poprzez kontakt telefoniczny / sms / e-mail / komunikator.*Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych wskazanych w formularzu w celu dostarczenia mi aktualności, informacji handlowych i marketingowych dotyczących produktów i usług z oferty Aplitt sp. z o.o., poprzez kontakt telefoniczny / sms / e-mail / komunikator.

    * pole wymagane

    Więcej informacji w Polityce Prywatności.
    Renata Milek | Specjalista ds. marketingu w Aplitt
    Renata Milek | Specjalista ds. marketingu w Aplitt
    Specjalista SEO z bagażem doświadczeń w sprzedaży B2B. absolwentka studiów podyplomowych na kierunku Marketing Internetowy w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Prywatnie fanka audiobooków, siatkówki i podcastów true crime.

    Zobacz także:

    thumb image

    14 grudnia 2021

    3 Zabbix MeetUp Online – zapis sesji Q&A


    Czytaj
    thumb image

    6 lipca 2022

    Handy Tips #3: Wykrywaj wzrosty i spadki wartości za pomocą monotonicznych funkcji historii


    Czytaj
    thumb image

    29 grudnia 2022

    Handy Tips #8: Wyodrębnianie metryk z danych strukturalnych za pomocą Zabbix


    Czytaj

    Obejrzyj nasze filmy:

    Summary
    Monitoring IT ZABBIX a przestoje w firmach
    Article Name
    Monitoring IT ZABBIX a przestoje w firmach
    Description
    Dzięki Zabbix w wersji 6.4 zarządzanie konfiguracją Zabbix będzie łatwiejsze! Możesz zautomatyzować zarządzanie użytkownikami Zabbix, a po aktualizacji natychmiast zsynchronizujesz zmiany w konfiguracji w całym środowisku. Zabbix 6.4 zawiera też nowy zestaw szablonów i ulepszeń do monitorowania różnych usług chmurowych AWS i Azure.
    Author
    Publisher Name
    APLITT. Human Face of IT
    Publisher Logo