AUDYT ZABBIX I IDENTYFIKACJA PROBLEMÓW Z MONITORINGIEM IT
ZLEĆ EKSPERTOM WYKONANIE
AUDYTU I PRZEKONAJ SIĘ,
ŻE TWÓJ ZABBIX MOŻE
PRACOWAĆ WYDAJNIEJ.
Po wdrożeniu rekomendacji poaudytowych:
– zwiększysz wydajność monitoringu
– efektywniej wykorzystasz zasoby serwerowe
– wyeliminowujesz błędy i niepotrzebne sprawdzenia
– podniesiesz komfort użytkownika i zwiększysz czytelność danych
– w pełni wykorzystasz potencjał swojego Zabbixa
Audyt środowiska Zabbix to kompleksowy przegląd konfiguracji, działania i bezpieczeństwa systemu Zabbix, który na celu identyfikację problemów, które mogą wpływać na wydajność monitoringu IT. Proces audytu sprawdza, czy Zabbix jest odpowiednio skonfigurowany i czy jego działanie zapewnia efektywność, niezawodność i bezpieczeństwo monitoringu IT. Nie tylko identyfikuje istniejące problemy, ale też dostarcza rekomendacje do ich rozwiązania.
Przeciążenie zasobów takich jak procesor, pamięć czy dysk. Opóźnienia w zbieraniu danych, długi czas ładowania interfejsu użytkownika, przestoje systemu Zabbix.
Brak aktualizacji środowiska przez dłuższy czas, korzystanie z wersji, które nie są już wspierane, niewykorzystywanie nowych sposobów monitorowania i funkcji systemu.
Dodanie dużej liczby nowych serwerów, urządzeń sieciowych, aplikacji lub migracja do nowych środowisk (np. chmura) w przypadku, gdy Zabbix nie jest odpowiednio skalowany.
Częste awarie, niestabilność systemu, brak dostępności kluczowych komponentów Zabbixa.
Zbyt duża liczba błędów i alertów. Nieodpowiednie zarządzanie ścieżkami powiadomień, które może prowadzić do opóźnień w reagowaniu na krytyczne incydenty.
Niewykorzystanie narzędzi do wizualizacji danych, takich jak Grafana, które utrudnia analizę i interpretację wyników monitoringu.
Wymagania zmian w konfiguracji wynikające z audytów wewnętrznych, nowelizacji ustawy o cyberbezpieczeństwie, itp.
CZY WIESZ, ŻE…
Odpowiednio skonfigurowany Zabbix pozwala wykryć awarie i anomalie w infrastrukturze, a także usprawnia pracę administratora? Natomiast źle skonfigurowany – generuje dodatkowe koszty przechowywania nadmiarowych metryk i wprowadza chaos informacyjny.
CO MOŻESZ OSIĄGNĄĆ PO WDROŻENIU REKOMENDACJI POAUDYTOWYCH
zwiększyć wydajność monitoringu
efektywniej wykorzystać zasoby serwerowe
wyeliminować błędy i niepotrzebne sprawdzenia
wykorzystać w pełni potencjał swojego Zabbixa
podnieść komfort i zwiększyć czytelność danych
JAKIE PRACE REALIZUJEMY W RAMACH AUDYTU ZABBIX
I. ZABBIX FRONTEND
WSZYSTKIE ELEMENTY SYSTEMU ZABBIX, KTÓRE SĄ WIDOCZNE I ZARZĄDZANE Z POZIOMU INTERFEJSU GRAFICZNEGO UŻYTKOWNIKA (GUI)
IDENTYFIKACJA I ANALIZA STANU KOLEJKI
zdiagnozowanie problemów związanych z przetwarzaniem danych i przepływem informacji w systemie monitoringu
ANALIZA RESPONSYWNOŚCI GUI
diagnoza responsywności i działania GUI z wykorzystaniem trybu debug i głównie na podstawie weryfikacji stanu utrzymywanych pulpitów oraz map
ANALIZA WYKORZYSTYWANYCH SZABLONÓW SPRAWDZEŃ
opracowanie ogólnych rekomendacji i dobrych praktyk, ocena poziomu wykorzystania szablonów, identyfikacja problemów wynikających ze zmian w kolejnych wersjach Zabbixa, analiza przypadków niewłaściwego wykorzystania szablonów, propozycje rozwiązań
WERYFIKACJA MONITOROWANYCH HOSTÓW
analiza hostów niedostępnych, z błędami widocznymi w GUI bądź w logach, bez podpiętych szablonów, duplikatów, wyszukanie hostów z dużymi liczbami niewspieranych sprawdzeń, propozycje zmian i optymalizacji
ANALIZA NIEWSPIERANYCH SPRAWDZEŃ I WYZWALACZY
weryfikacja błędów widocznych w GUI bądź w logach Zabbixa i prezentacja wybranych, najczęstszych przypadków wraz z opisem problemu i rekomendacjami zmian
ANALIZA NAJCZĘŚCIEJ POJAWIAJĄCYCH SIĘ ALARMÓW
wyszukanie i zaprezentowanie najczęściej powtarzających się w systemie alarmów z opisem przyczyn nadmiernego alarmowania i rekomendacjami zmian
II. ZABBIX BACKEND
PROCESY, USŁUGI I KONFIGURACJA SYSTEMÓW OPERACYJNYCH W INFRASTRUKTURZE ZABBIX Z POZIOMU ADMINISTRATORA
OCENA INFRASTRUKTURY
weryfikacja zasobów wykorzystywanych przez serwery, rekomendacje odnośnie potencjalnych zmian
WERYFIKACJA USŁUG POWIĄZANYCH Z ZABBIX SERVER
sprawdzenie poprawności działania monitoringu, analiza plików konfiguracyjnych, przegląd logów, sprawdzenie obłożenia procesów związanych z usługą itp., propozycje zmian
WERYFIKACJA USŁUG POWIĄZANYCH Z ZABBIX PROXY
sprawdzenie stanu i konfiguracji serwerów proxy pod kątem komunikacji, synchronizacji danych i obciążenia proxy wraz z rekomendacjami
WERYFIKACJA BAZY DANYCH I POWIĄZANYCH USŁUG
sprawdzenie poprawności monitoringu, analiza plików konfiguracyjnych, przegląd logów, analiza wielkości tabel, weryfikacja partycjonowania itp. oraz propozycje zmian
WERYFIKACJA USŁUG POWIĄZANYCH Z SERWEREM WWW
analiza konfiguracji oraz stanu usług, identyfikacja problemów związanych z konfiguracją serwera WWW, weryfikacja wydajności, rekomendacje
IV. INNE
PROBLEMY I WYZWANIA, KTÓRE MOGĄ WYSTĄPIĆ W ŚRODOWISKU ZABBIX, W TYM ZAGADNIENIA ZGŁOSZONE PRZEZ KLIENTA
III. BAZY DANYCH ZABBIX
OGÓLNY STAN I WYDAJNOŚĆ
IDENTYFIKACJA PRZYROSTU ORAZ EWENTUALNEGO
PARTYCJONOWANIA BAZY DANYCH
WERYFIKACJA KONFIGURACJI BAZY DANYCH
POD KĄTEM WYDAJNOŚCI I BEZPIECZEŃSTWA
WERYFIKACJA BŁĘDÓW W LOGU BAZY DANYCH
CO WARTO WIEDZIEĆ
PRZED AUDYTEM
Rekomendujemy przeprowadzenie pełnego audytu w zakresie frontendu, backendu oraz bazy danych w celu zidentyfikowania wszystkich ewentualnych problemów wynikających z niepoprawnej konfiguracji i zapobiegnięciu przyszłym awariom.
Przeprowadzenie audytu jednej instancji Zabbixa trwa średnio 4 dni robocze. Rzeczywisty czas może się różnić w zależności od konkretnych wymagań audytu, skali środowiska oraz dostępności niezbędnych zasobów i dokumentacji.
CZY WIESZ, ŻE…
Pełny audyt systemu Zabbix nie tylko pozwala wyeliminować problemy z aktualnym środowiskiem, ale również poszerza wiedzę administratorów o nowe możliwości rozbudowy monitoringu i nowe funkcjonalności
JAK WYGLĄDA WSPÓŁPRACA Z NAMI
Pierwszy krok to kontakt z naszym doradcą. Przeprowadzimy wywiad i rozpoznamy twoje potrzeby.
Po rozpoznaniu potrzeb zaproponujemy zakres audytu i podpisanie umowy o zachowaniu poufności.
Po ustaleniu zakresu audytu, zawarciu umowy i otrzymaniu dostępów rozpoczniemy audyt systemu monitoringu Zabbix.
Po wykonaniu audytu dostarczymy dokumentację poaudytową i ustalimy dogodny termin spotkania podsumowującego.
CO ZYSKUJESZ DZIĘKI WSPÓŁPRACY Z NAMI
ADMINISTRATOR ZABBIXA OTRZYMUJE:
wykaz rekomendowanych zmian w konfiguracji
obszary potencjalnych ulepszeń i optymalizacji
wykaz pominiętych aspektów konfiguracji
nowe kompetencje i umiejętności
nowe sposoby na automatyzację systemu
najlepsze praktyki utrzymywania Zabbixa
nowa perspektywa rozwoju Zabbixa
wsparcie merytoryczne od ekspertów
SZEF IT ZYSKUJE:
szybką i profesjonalną realizację usługi
rekomendacje w zakresie rozwoju monitoringu
wytyczne w zakresie identyfikacji ryzyka
optymalizację kosztów utrzymania infrastruktury IT
plan wdrażania rekomendacji z podziałem na warianty
zgodność Zabbixa ze standardami bezpieczeństwa
profesjonalnego partnera
JAK WYGLĄDA METODYKA AUDYTU
odbywa się poprzez analizę udostępnionej dokumentacji klienta oraz wywiad z klientem rozpoznając cele, potrzeby i problemy użytkownika
weryfikacja ustawień wykorzystywanego w środowisku klienta oprogramowania Zabbix zgodnie z założonym planem audytu
na podstawie zbadanej konfiguracji Zabbixa, dokumentacji i wywiadu z klientem
produktem końcowym audytu jest dokument z podsumowaniem przeprowadzonych prac, opisem stwierdzonych niezgodności, zagrożeń, wniosków i rekomendacji
w ramach audytu stosuje się techniki obejmujące wywiady z pracownikami, przegląd zapisów (np. dokumentacja, zgłoszenia) oraz informacji udostępnionych podczas spotkań i rozmów z klientem
metodyka audytu opiera się m.in. na metodzie próbkowania, do próby brane są wszystkie niezbędne elementy wszystkich istniejących komponentów środowiska Zabbix
NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA
Przeprowadzenie audytu jednej instancji Zabbixa trwa średnio 4 dni robocze. Rzeczywisty czas może się różnić w zależności od konkretnych wymagań audytu, skali środowiska oraz dostępności niezbędnych zasobów i dokumentacji.
Przeprowadzają go certyfikowani specjaliści z doświadczeniem w zarządzaniu środowiskiem o dużej skali i złożoności oraz doskonałą znajomością najlepszych praktyk w monitoringu IT. Premium partnerzy Zabbix posiadają również bezpośredni dostęp do wsparcia producenta, umożliwiający szybkie i priorytetowe rozwiązywanie zgłaszanych problemów w oprogramowaniu.
W celu przeprowadzenia audytu obszarów backendu oraz bazy danych Zabbix należy zapewnić naszym specjalistom dostęp (np. poprzez VPN) do wymaganych maszyn środowiska Zabbix z uprawnieniami administracyjnymi (np. konto root). Konieczny jest również dostęp do frontendu Zabbixa z uprawnieniami Super Administratora w przypadku audytu jakiegokolwiek obszaru. Podczas trwania audytu nie mogą być realizowane aktualizacje środowiska Zabbix oraz powiązanych systemów. Spełnienie tych wymagań pozwala na sprawne i kompletne przeprowadzenie weryfikacji.
Audyt środowiska Zabbix wymaga wsparcia administratorów IT w takim zakresie jak rozpoznanie konkretnych potrzeb, zapewnienie dostępu do środowiska wsparcie w przypadku ewentualnych pytań i problemów podczas audytu.
Wynikiem audytu jest raport z podsumowaniem przeprowadzonych prac, wykazem stwierdzonych niezgodności, zagrożeń, wniosków oraz rekomendacji. Zawiera on również plan napraw z podziałem na warianty, dając możliwość wyboru w jaki sposób rekomendowane zmiany mają być wdrażane. To kluczowy element audytu, ponieważ stanowi podstawę dla dalszych działań naprawczych i optymalizacyjnych w środowisku Zabbix.
Tak. W cenie audytu uwzględnione jest omówienie dokumentacji, co pozwala na wspólne zrozumienie wyników audytu. Jest to również okazja do dyskusji na temat rekomendacji i ustalenia priorytetów w zakresie poprawek i aktualizacji.
Kluczowe jest właściwe zarządzanie wynikami audytu i jak najszybsze wdrożenie rekomendacji. Decyzję podejmuje klient — działania doskonalące mogą być zlecone Aplitt albo realizowane przez Zamawiającego.
Nie. Przeprowadzamy audyty Zabbixa we wszystkich wersjach.
Jeśli w firmie więcej niż jedna instancja Zabbix wymaga audytu, trwa on po prostu odpowiednio dłużej.
KATARZYNA DŁUGOSZ-DYŁA
OPIEKUN KLIENTA