Jak przeprowadzić audyt wewnętrzny w firmie i nie zwariować
W Standardach Praktyki Zawodowej Audytu Wewnętrznego podkreśla się, że celem audytu wewnętrznego jest przysporzenie wartości i usprawnienie działalności organizacji. Jak przeprowadzić dobrze zaplanowany audyt?
Z tego artykułu dowiesz się:
Co robi audytor?
Audytor, aby spełnić swoje cele, odkrywa, poznaje audytowany obszar, poddając refleksji nie tylko to, co robią audytowani, ale też własną pracę (preferowana u nas ocena to „ankieta oceny pracy audytora”). Pokazując możliwości usprawnień oraz analizując posiadane informacje, dostarcza świeżego spojrzenia na kwestie zgodności audytowanego obszaru z kryteriami, które są sprawdzane. Rolę audytu wewnętrznego definiuje dążenie do zapewnienia m.in. zgodności i skuteczności systemu kontroli wewnętrznej, zarządzania ryzykiem oraz ładu organizacyjnego.
Audyt wewnętrzny kieruje się w swej istocie zbiorem reguł – i tu oczywiście nie obejdzie się bez normy. Norma, która reguluje i daje wytyczne do przeprowadzenia audytu to ISO 19011 (wytyczne dotyczące audytowania systemów zarządzania).
Konieczność zachowania niezależności, obiektywizmu oraz bezstronności audytora określa miejsce audytu w firmie, stąd rekomendacja dotycząca separacji komórki audytu od innych departamentów i działów oraz konieczności podlegania bezpośrednio Zarządowi w zakresie, chociażby raportowania. Audytor w swojej pracy kieruje się szeregiem zasad, dzięki nim jest w stanie swoją pracę wykonywać rzetelnie, etycznie, uczciwie i odpowiedzialnie.
Lista zasad, jakimi kieruje się audytor wewnętrzny
Audyt wewnętrzny może być przeprowadzony na podstawie szeregu kryteriów, oddzielnie lub w połączeniu np. na podstawie:
- wymagań określonej jednej lub wielu norm;
- polityk i lub innych wymagań określonych przez organizację;
- wymagań prawnych i regulacji;
- procedur lub procesów systemu zarządzania określonych przez organizację;
- planów systemu zarządzania (np. planów jakości, planów projektu).
Wszystkie dokumenty robocze wykorzystywane w trakcie audytu muszą uwzględniać aspekty:
- jakie zapisy powstaną za pomocą dokumentu?
- które zadanie audytowe jest związane z danym dokumentem?
- kto będzie użytkownikiem dokumentu?
- jakie informacje będą potrzebne do przygotowania dokumentu?
- jak zapewnić bezpieczeństwo informacji uzyskanych w trakcie prowadzenia audytu?
W naszej organizacji najczęściej korzystamy z szablonów dokumentów roboczych, które grupują wymagania, oraz określają ich poufność.
Czym jest roczny plan audytów (program audytów)?
Do obowiązków audytora należy zaplanowanie rocznego planu audytów (w ścisłej współpracy z Zarządem), który składa się ze szczegółowego harmonogramu audytów, czyli kolejnych zadań audytowych, jakie mamy w planie wykonać w danym roku.
W dokumencie określane są cele, kryteria audytu, oraz poszczególne nazwy zadań audytowych, zespoły audytorów, do jakich obszarów organizacji się udamy, oraz w jakich terminach, jakich ekspertów chcemy zaprosić, jeśli to konieczne. Dokument zaakceptowany przez Zarząd musi zostać opublikowany w celu możliwości zapoznania się z jego treścią przez całą organizację.
Program zadania audytowego – szczegółowe planowanie ścieżki audytu
Zespół audytorów przypisany do danego zadania audytowego, przystępuje do planowania szczegółowego planu audytu (ścieżki audytu), jest to moment szczegółowego planowania audytu, umożliwiający w przyszłości przeprowadzenie działań audytowych.
Dokument zawiera m.in.:
- określenie cele, zakres i kryteria audytu;
- zespół audytorów – wskazanie audytora wiodącego, rozdziela funkcje i zadania;
- definiuje metody audytu (np. spotkania zdalne, na miejscu);
- określa harmonogram działań audytowych;
- metody badania zbierania dowodów/wybór źródeł informacji (przeprowadzanie rozmów, przegląd dokumentów, pobieranie próbek).
Jak przebiega rozpoczęcie audytu?
Audyt rozpoczyna się spotkaniem otwierającym, na które zapraszani są audytowani (wraz z osobami kierującymi danymi obszarami). Na spotkaniu prezentowany jest dokument plan audytu/karta zadania audytowego, jego cele, zakres, kryteria, przedstawia się zespół audytorów.
W trakcie spotkania omawiane są szczegóły dot. harmonogramu spotkań, osób zaproszonych do spotkań, metod komunikacji, lokalizacji spotkań. Audytorzy mogą na tym etapie zawnioskować również o dostęp do informacji, które będą chcieli pozyskać. Spotkanie ma na celu uzyskanie potwierdzenia, że wszystkie zaplanowane działania są zrozumiałe i nie ma przeszkód w ich realizacji.
Czynności audytowe przeprowadzane na podstawie karty zadania audytowego
Na podstawie dokumentu plan audytu/karta zadania audytowego, na potrzeby kolejnych spotkań lub innych czynności audytowych tworzony jest dokument Karta spostrzeżeń, w zależności, jakiego wyboru źródła informacji dotyczy. Może to być zapis rozmowy z audytowanym, obserwacja audytora z wizji lokalnej, wnioski z przeglądu dokumentacji, podsumowanie i analiza danych, raporty, badania, ankiety, symulacje itd.
Wszystkie informacje zawarte w poszczególnych kartach zostają po jej sporządzeniu przedstawione do zaakceptowania zainteresowanym stronom, audytowanym lub kierownictwu. Podpisana i zaakceptowana karta zostaje zarchiwizowana.
Treści poszczególnych kart spostrzeżeń zostają w naszej organizacji umieszczone w dokumencie głównym audytu – plan zadania audytowego, w którym audytor zbiera informacje, w celu poddania ich dalszej analizie.
Po wprowadzeniu do dokumentu program/karta zadania audytowanego – wszystkich kart spostrzeżeń, zespół audytorów przystępuje do pracy nad ustaleniem wniosków z audytu, w tym celu wszystkie uzyskane dowody z audytu powinny być oceniane w odniesieniu do kryteriów audytu. Ustalenia z audytu mogą wskazywać na zgodność lub niezgodność z kryteriami audytu.
Sprawozdanie – raport z audytu
Sprawozdanie zawiera przede wszystkim wynik audytu i opis przeprowadzonych działań, wraz z niezgodnościami czy obszarami do poprawy. Za przygotowanie i treść raportu z audytu odpowiada audytor wiodący. Raport zawiera kompletne, dokładne, jasne zapisy z audytu oraz obejmuje lub powołuje się na:
- cele i zakres audytu;
- zespół audytorów, który brał udział w audycie;
- osoby audytowane odpowiedzialne za funkcje lub procesy;
- daty i miejsce prowadzenia audytu;
- kryteria audytu (normy, procedury, uregulowania prawne itd.);
- omówienie zebranych dowodów/wybór źródeł informacji;
- ujęcie rozbieżności w opiniach pomiędzy audytorem a audytowanym;
- omówienie dobrych praktyk zaobserwowanych w trakcie audytu;
- omówienie przeszkód napotkanych przez audytorów w trakcie audytu;
- ustalenia/wnioski: zgodności, niezgodności, wnioski do doskonalenia, obserwacje.
Raport informuje, że audyt jest zakończony, wszystkie zadania z programu zadania audytowego zostały wykonane.
Zamknięcie audytu – jak przebiega?
Spotkanie, na którym prezentowany i omawiany jest raport z audytu, prowadzone jest przez audytora wiodącego. Raport z audytu jest środkiem komunikacji z zarządzającymi audytowanym obszarem a osobami wykonującymi dany proces. Celem spotkania jest omówienia ustaleń oraz informacji zebranych w trakcie audytu. Po przeglądzie wniosków wspólnie omawiane są rekomendacje związane z doskonaleniem. Wszelkie rozbieżne opinie pomiędzy stronami audytu powinny być przedyskutowane i rozwiązane. Zaakceptowany i podpisany raport z audytu zostaje opublikowany (oraz zarchiwizowany).
Kolejnym krokiem, który należy podjąć to…
Działania naprawcze/poaudytowe
Wyniki audytu mogą wymagać wprowadzenia działań doskonalących we wskazanych przez raport z audytu obszarach procesów, opracowanie działań mających na celu poprawę sytuacji, dzięki którym organizacja ma szansę na dalsze doskonalenie.
Analizą i opracowaniem działań naprawczych zajmuje się właściciel audytowanego procesu lub obszaru, może się jednak zdarzyć, że zalecenia wynikać będą bezpośrednio z raportu z audytu. Zespół audytorów weryfikuje zakończenie i skuteczność działań doskonalących. Wyniki raportowane są do Zarządu, w ramach tej oceny sprawdzane są niezgodności, czy zostały wdrożone plany naprawcze, ich wyniki i ocena.
I oto mamy główny cel audytu, nie działania represyjne, lecz refleksję i chęć dalszej wspólnej pracy, bo dzięki audytowi jesteśmy w stanie zidentyfikować, to co należy poprawić.
audyt wewnętrzny tworzą ludzie
i audyt wewnętrzny jest dla ludzi
Podziel się treścią: