Powrót do bloga

Prawdziwe historie | 4 marca 2020

Sztuczna Inteligencja AI – co to jest

Upiorna wizja czy normalna kolej rzeczy


Sztuczną inteligencją (SI) nazywa się systemy, roboty lub inne maszyny, które potrafią uczyć się wraz z napływem informacji, rozwiązań, zadań. Można zatem pokusić się o stwierdzenie, iż naśladują one ludzki mózg. W skład SI wchodzi machine learning (ML), czyli uczenie się maszyn (uczenie maszynowe) wykorzystujące algorytmy i modele statystyczne do wykonywania konkretnych zadań bez instrukcji czy ingerencji człowieka. Jednym z modeli ML jest deep learning (DL), czyli metoda oparta na sieciach neuronowych. Ponadto AI wykorzystuje Data Science – czyli naukę poświęconą analizie i pozyskiwaniu informacji ze struktur danych o uporządkowanym i nieuporządkowanym charakterze.

Sztuczna inteligencja Ai

Gdzie stosuje się sztuczną inteligencję

W codziennym życiu spotykamy AI (ang. artificial intelligence) coraz częściej. Z większą lub mniejszą świadomością. Przykładowe zastosowania sztucznej inteligencji to wirtualni asystenci (chatboty, voiceboty) potrafiący udzielać człowiekowi precyzyjnych odpowiedzi na pytania i rozwiązywać powtarzalne problemy. Technologie AI analizują dane i dzięki temu są w stanie podpowiadać różnego rodzaju rozwiązania. Sztuczną inteligencję wykorzystują obecnie najwięksi gracze na rynku IT tacy jak Google czy Facebook. Systemy podpowiadające użytkownikom narzędzia – fanpage, strony www i reklamy personalizowane pod względem fraz użytych w wyszukiwarkach – to także elementy SI.

Czy sztuczna inteligencja zastąpi kiedyś ludzi

W założeniu AI nie ma na celu zastąpienia człowieka. Ma zwiększać efekty prac ludzi i ich możliwości. Prace nad SI oraz machine learning mają za zadanie ułatwić nam życie, wyeliminować zbędne koszty oraz dać ludziom większe możliwości nadzoru nad pracami powtarzalnymi, nudnymi oraz frustrującymi (takimi jak: call center, obsługa klienta). Korzyści płynące ze stosowania sztucznej inteligencji w biznesie wynikają z faktu, że większość firm chciałaby obsługiwać klientów bezkosztowo, jednak tylko nielicznym udaje się wyeliminować element ludzki z powtarzalnych prac.

Modele, które odnoszą obecnie największe sukcesy, to te, które pozwalają AI na przejęcie niektórych zadań, dzięki czemu machine learning może uzyskać więcej informacji i przewidzieć zachowania konsumentów. Obecne modele ML pozwalają na szybką iterację danych i zapewniają szybkie analizy w czasie rzeczywistym, integrację i zarządzanie danymi, prognozowanie sprzedaży / przychodów oraz bezpieczeństwo osobiste i przetwarzanie danych.

Uczenie maszynowe wywołało w wielu kręgach obawy, że zadania wykonywane przez człowieka zostaną zastąpione sztuczną inteligencją. W rzeczywistości wykorzystanie AI pozwala ludziom skoncentrować się na tym co naprawdę ważne i interesujące, podczas gdy boty zajmą się bardziej przyziemnymi aspektami takimi jak eksploracja danych, chaty lub analizy. W końcu możemy patrzeć na ML jak na narzędzie oszczędzające czas, które pozwala ludziom na kreatywność i bardziej ambitne zadania. W przyszłości procesy decyzyjne oraz koordynowanie pracy zespołowej będzie coraz częściej zastępowane sztuczną inteligencją. Kolejną tendencją będzie zwiększenie decyzyjności opierającej się na machine learning.

Według badań Microsoftu firmy, które korzystają obecnie z AI osiągają lepsze wyniki o 5% od tych, które nie są otwarte na taką strategię.

Czy ufamy robotom

Badania wykazują, że wielu klientów wciąż nie ufa mechanizmom AI. Analiza ankiet przeprowadzona przez firmę badawczą Savanta, wśród 5000 konsumentów na całym świecie, na temat ich poglądów na sztuczną inteligencję wykazała, że ponad połowa respondentów uważa, iż jest ona stronnicza, a mniej niż jedna trzecia respondentów czuje się komfortowo z firmami używającymi AI do interakcji z nimi. Chociaż nieufność klientów do sztucznej inteligencji może początkowo wydawać się nieistotna w procesie rozwoju AI to w rzeczywistości uczenie maszynowe nie może w pełni rozwinąć się w kulturze biznesowej, dopóki konsumenci również nie będą do niego przekonani.

Czy Android Hansona otworzy ZOO dla ludzi

Android stworzony przez Davida Hansona w 2011r był wyposażony w mechanizmy sztucznej inteligencji i dzięki temu odpowiadał na pytania łącząc odpowiedzi na standardowe pytania z elementami znalezionymi w Internecie – w zakresie zagadnień mu nieznanych (tzw. metoda utajonej analizy semantycznej). Potrafił także analizować wyraz twarzy człowieka. Twarz Androida do złudzenia przypominała znanego pisarza science fiction, Philipa K. Dicka (oczywiście z wyłączeniem zwoju kabli wystających z tyłu głowy). W ten sposób Hanson oddał hołd swojemu ulubionemu pisarzowi.

Całą rozmowę z robotem można obejrzeć: tutaj

Android nie przeszedł pomyślnie testu Turinga, w dużej mierze uważanego za niezbędny wskaźnik sztucznej inteligencji. Sam nie może nawet wstać z kanapy. Mimo to nie odwróciłabym się od niego plecami. Tak na wszelki wypadek :)


Summary
Sztuczna Inteligencja AI - co to jest
Article Name
Sztuczna Inteligencja AI - co to jest
Description
Gdzie się stosuje sztuczną inteligencję? Czy sztuczna inteligencja zastąpi ludzi? Czy ufamy robotom?
Author
Publisher Name
Aplitt sp. z o.o.
Publisher Logo
Podziel się opinią
Marta Majkowska Aplitt Sp. z o.o. | Analityk Biznesowy

Analityk biznesowy, specjalista w zakresie pozyskiwania dotacji z UE. W wolnym czasie podróżuje i gotuje. Jej życiowe motto: Jeśli myślisz, że nie możesz nic zmienić – zmień myślenie! Życiowa idolka: Oriana Fallaci.

Marta Majkowska

Aplitt sp. z o.o. | Analityk Biznesowy

Napisz do mnie:  

Zobacz również

thumb image

17 marca 2020

Jak chronić się przed cyberprzestępczością


Czytaj
thumb image

25 listopada 2019

Autoryzacja transakcji


Czytaj
thumb image

25 listopada 2019

Gotówka na klik


Czytaj